Wynajem lokalu usługowego – co warto wiedzieć?
Przy wynajmie lokalu usługowego ważna jest nie tylko jego dobra lokalizacja. Uwagę najemcy powinny zwrócić także standard wykończenia wnętrz, koszty eksploatacyjne i koszty adaptacji przestrzeni do własnej działalności, a także to, czy nieruchomość spełnia wymogi formalno-prawne określonej branży. Co jeszcze warto wiedzieć przed podpisaniem umowy najmu lokalu użytkowego?
Wynajem lokalu użytkowego – lokalizacja
W dużych miastach, takich jak Warszawa, kluczowa jest dogodna dla klientów czy usługobiorców lokalizacja. Będzie ona uzależniona od profilu prowadzonej działalności lub grupy docelowej, np. lokalowi gastronomicznemu przysłuży się zielona okolica. Niezależnie od branży ważna jest jednak bliskość linii autobusowych, tramwajowych czy metra i osiedli mieszkalnych.
Lokal użytkowy na wynajem – położenie w budynku
Istotne podczas poszukiwań lokalu użytkowego w Warszawie jest także skupienie się na jego położeniu w budynku. Inne potrzeby będzie miał najemca planujący prowadzić w lokalu aptekę lub restaurację (duże witryny, parter, wejście od frontu), a inne ktoś, kto będzie chciał otworzyć lokal usługowy czy biuro do obsługi klientów, np. kancelarię prawną, biuro rachunkowe (piętro, tabliczka na froncie budynku). Lokale pod salony kosmetyczne czy fryzjerskie też powinny mieć wejście od frontu, ale niekoniecznie duże przeszklenia.
Lokal użytkowy na wynajem – standard i stan techniczny
Zanim wynajmie się lokal usługowy, np. pod lokal gastronomiczny, usługowy czy jako przestrzeń handlową, warto starannie sprawdzić standard jego wykończenia, a także stan techniczny budynku. Pozwoli to wykryć potencjalne zagrożenia, z którymi w czasie trwania umowy mogą się wiązać dodatkowe koszty. Dobrze jest sprawdzić m.in. stan okien, drzwi, kaloryferów, instalacji wodnej i elektrycznej, a także ścian (np. czy są ślady po pleśni).
Media w lokalu użytkowym na wynajem
Ważnym zadaniem przed podpisaniem umowy wynajmu lokalu użytkowego powinno być sprawdzenie dostępności do mediów. Warto poprosić wynajmującego o informacje na temat okresu trwania umów z dostawcami prądu, wody, gazu, a także odbiorcami śmieci czy ścieków. Lokal gastronomiczny, handlowy czy usługowy nie może pozwolić sobie na przerwy w działalności z powodu wygaśnięcia umowy między dostawcami a właścicielem nieruchomości.
Wynajem lokalu użytkowego – wymogi formalno-prawne
Ważne podczas szukania idealnego lokalu użytkowego jest wybieranie wyłącznie nieruchomości spełniających wymogi formalne, prawne i techniczne niezbędne do prowadzenia konkretnej działalności. Warto wcześniej zapoznać się z aktualnymi przepisami, np. dotyczącymi minimalnej powierzchni lokalu przeznaczonego do pracy biurowej, prowadzenia restauracji, salonu kosmetycznego czy sklepu.
Lokal użytkowy – koszty adaptacji do działalności
Znalezienie lokalu użytkowego w dogodnej lokalizacji, o odpowiedniej powierzchni i spełniającego wymogi prawno-formalne prowadzenia działalności to nie wszystko. Nawet jeśli standard wykończenia jest odpowiedni, konieczne może się okazać zaadaptowanie lokalu użytkowego do rodzaju prowadzonej działalności czy też aranżacja wnętrza zgodnie z wizją najemcy. W przypadku działalności opierających się na franczyzie możliwość dostosowania lokalu usługowego, lokalu gastronomicznego czy lokalu pod sklep (np. Żabka, Carrefour) zgodnie z wytycznymi sieci franczyzowej powinna być zagwarantowana w umowie.